#recharge

De gsm laden we tijdig op. Ook met de auto moet je gaan tanken of je geraakt niet meer verder. Fietsen met een elektrische fiets met lege batterij is afzien. Al deze dingen vinden we vanzelfsprekend, toch vergeten we onze eigen batterij soms op te laden.

Zelfzorg is noodzakelijk. Kies er bewust voor. Plan ontspanningsmomenten/rustmomenten in en hou je daar ook aan. In drukke periodes zijn die oplaadmomentjes vaak de eerste waar op beknibbeld wordt. Je kent het wel: geen tijd, te moe… terwijl ze er net voor zorgen dat je daarna meer energie hebt en je efficënter bent.

Kleine oplaadmomentjes doorheen de dag kunnen veel doen, 5 minuutjes zijn soms al genoeg.

Neem tussendoor een korte pauze. Ga even weg van de activiteit waar je mee bezig bent (neen, niet om je sociale media te checken). Gebruik eventueel een timer om je pauze aan te kondigen en om aan te geven wanneer je pauze is afgelopen.

Wat kan je zoal doen in 5 minuten:

  • Kijk uit het raam en laat je gedachten los

  • Buikademhaling: adem 3 x diep in en langzaam uit - hou je handen eventueel op je buik

  • Doe enkele rek- en strekoefeningen

  • Staar naar de vlam van een kaars

  • Geniet bewust van je kopje koffie of thee

  • Zet je favoriete nummer op en dans en zing uit volle borst mee

  • Ruim 5 minuten op: rommel verhoogt het stresshormoon en beperkt je creativiteit en focus

  • Touwtjespringen (nog goed voor de conditie ook 😉)

  • Doe een routinematige activiteit: vaatwas leegmaken/vullen, was opvouwen…

Als je meer tijd hebt:

  • Trek de natuur in

  • Sport

  • Doe iets creatiefs

Het is vooral belangrijk dat je ontdekt wat voor jou de beste manier is om je batterij weer op te laden. Kies activiteiten die aansluiten bij wie je bent en die vooral géén extra stress geven.