Hoe organiseer ik mijn tijd? #eatthatfrog

Bijgewerkt op: 11 okt. 2021

Ik kon er niet langer omheen. Een paar taken had ik uitgesteld. Ik had redenen genoeg: te druk, ik had niet alle info, het past me nu niet, er waren andere taken die op me wachten, het gaat niet goed genoeg zijn, ... Even was ik zonder stress - dacht ik. Steeds vaker hoorde ik dat stemmetje in mijn hoofd dat me er aan herinnerde welke taken ik nog moest doen. Op de meest onmogelijke momenten, tot in mijn slaap toe. Ik had er genoeg van. De enige manier om terug rust te vinden, was door de kikker op te eten. #eatthatfrog is een tip van Brian Tracy, een motivational speaker, om efficiënter en productiever te werken. 's Morgens ben je productiever; door meteen die lastige taak af te handelen, geeft dat een gevoel van opluchting. Dus ga 's morgens na welke taak het lastigste is. Vaak is dat ook de taak met het meeste resultaat of de grootste impact. Start daar mee. Als je er omheen fietst en andere dingen doet, heb je wel het gevoel druk bezig te zijn maar op het einde van de dag weinig of geen voldoening. En 's nachts in je bed hoor je die kikker steeds luider kwaken. Dus eat that frog!


Voor wie ADHD heeft, kan deze tip averechts werken. Ze kunnen overweldigd geraken als een bepaalde taak niet meteen is afgewerkt aan het begin van de dag. Dat gevoel kan de hele dag blijven sluimeren wat een impact kan hebben op de productiviteit. Beter is dat ze rekening houden met hun energieniveau en moeilijke/lastige taken of taken die veel concentratie vragen plannen op een moment dat hun energiepeil optimaal is. Dat wil zeggen wanneer je fysiek en mentaal op je best bent om die kikker aan te pakken.