Als de structuur wegvalt

Bijgewerkt op: 10 jan. 2021

Nu er omwille van het corona-virus terug meer activiteiten worden geannuleerd en we meer telewerken, valt een deel van de externe structuur weg. Dus moet je deze zelf voorzien. Dat is niet altijd even gemakkelijk.


Deze tips helpen je op weg:

  1. Maak een overzicht van je activiteiten. Werk in een logische volgorde: opstaan, aankleden, ontbijten, e.d. Het lijkt vanzelfsprekend maar deze activiteiten zorgen dat je de dag 'start'. Duidt ook aan wanneer de dag voor jou eindigt.

  2. Vul aan met activiteiten die vast liggen: beschikbaarheid voor werk, kinderen ophalen van school, les volgen .... Er vallen nu misschien veel externe activiteiten weg, maar sommige zaken blijven doorlopen: koken, boodschappen doen, de was doen, de hond uitlaten, poetsen ...

  3. Vul aan met wat je graag wil doen of wat voor jou prioritair is. Als je elke dag wil wandelen of sporten, reserveer je daar tijd voor.

Wees eerlijk tegen jezelf. Hou je planning realistisch. Je kan bijvoorbeeld in de late namiddag een blok leeg laat. Lopen dingen uit, kan je dat met dit leeg blok opvangen.


Een nieuwe structuur aanleren is niet eenvoudig. Gebruik hulpmiddeltjes zoals een wekker of een reminder in je gsm om aan te geven wanneer het lunchtijd is, wanneer je met een volgende taak moet starten.


Lukt het je niet alleen, schakel dan je gezinsleden of vrienden in. Vertel hen wat je van plan bent. Als je vergeet te lunchen, kan je vragen dat ze je rond lunchtijd een berichtje sturen of jullie kunnen samen online lunchen.


Je kan ook een professional organizer inschakelen om je tijd te helpen organiseren.